Irodalmi lehetőségek. A magyar irodalom tantárgy tanításának lehetőségei az iskolarendszerű felsőoktatásban
X. A kommunikációfejlesztés lehetőségei az irodalmi tevékenység során
A magyar irodalom tantárgy tanításának lehetőségeiaz iskolarendszerű felnőttoktatásban 1. Bevezetés Az eljövendő egységes Európa koncepciója napjainkban a hazai társadalom elé jelentős elvárásokat állított. Részint ezzel is magyarázható, hogy a munkaerőpiac emberierőforrás—igényei még az irodalmi képzés esetében is új, szélesebb, a kor kívánalmaihoz és szükségleteihez jobban illeszkedő tantárgyi program közvetítését kívánják meg az oktatási intézményektől.
9 Idézet, 9 ókori Filozófustól, ami Megváltoztatja a Gondolkodásod!
A magas szintű alapműveltségre, a használhatóságra épülő tudásalap mind a társadalom, mind az egyén alapvető érdeke. A ma embere élete során akár többször is szakmaváltásra kényszerülhet, s ez is a problémák kezelésének, a sokoldalú tudás folyamatos megszerzésének képességét követeli. Korunk tendenciái is jelzik a humán műveltség felértékelődésének folyamatát, tehát a rövid távú, korai szakmai szocializáció és specializálódás helyett széles alapú, több irodalmi lehetőségek közvetíteni képes tananyagtartalmakra művészetek, társadalomtudomány, emberről szóló általános ismeretek, pl.
A társadalmi elvárásoknak megfelelően e jelenségekkel párhuzamosan erősödik egy praktikus, a közéletben és a magánszférában egyaránt létszükségletnek irodalmi lehetőségek kommunikációs képzés igénye: a nyilvános megszólalás műfajaira való felkészítés, a retorikai alapismeretek megszereztetése, a meggyőzés képességének a fejlesztése, a kulturált vitatkozási formáknak, a konfliktuskezelés nyelvi formáinak elsajátíttatása.
A fejlesztés lehetséges iránya egy szélesen értelmezett képességfejlesztés pl. Az iskolarendszerű felnőttoktatás számára készült kerettanterv új szemléletű és korszerű struktúrájú anyanyelvi—irodalmi—műveltségbeli képzésre kínál lehetőséget, amely alkalmas napjaink kihívásainak eleget tenni.

A felnőttoktatás évtizedek óta és a jövőben is nemcsak az oktatás intézményrendszerében, hanem a társadalom egészében irodalmi lehetőségek szociális problémák kezelője, társadalmi feszültségeket képes oldani. A felnőttek iskolái nem elégedhetnek meg a nappali képzés módszereivel és tudásalapjával, illetve annak egy szűkített, irodalmi lehetőségek interpretációjával, mert a felnőttkor élethelyzete irodalmi lehetőségek más, és ezért többnyire irodalmi lehetőségek gyors korrekcióra tanulás—módszertani felzárkóztatásokaz egyéni tapasztalatokra és hozott Ichimoku jelek bináris opciókhoz alapuló képzést kell a tanórákon megteremteni.
A felnőttek iskoláinak készülő program nem az évtizedekre viszszanyúló megszokott és néhol talán mára már elavulttá vált értékek nyomán építkezik, hanem azt az új, korszerű irodalmi tudásalapot közvetíti, amely a tanulók számára életszerűbb ismereteket nyújt. A napjainkban érvényes irodalmi kultúra fogalma az aktív befogadás, az újraalkotás és az alkotás—teremtés képességét, valamint a hagyományos és az új technológiákon alapuló információforrások felhasználásának készségét egyaránt tartalmazza.
A képzési anyag — e rendező elvek szellemében — érvényesíti a megvalósításhoz szükséges integratív szempontokat; a korszerű és használható tudáskeretnek megfelelően új súlypontokat jelöl ki anyanyelvi—irodalmi—művészeti oktatásban. Különösen fontos ez a különböző szociokulturális helyzetben élő tanulók esetén, akik a felnőttoktatásba mint a második esély iskolájába személyes iskolai kudarcaik következményeként sodródnak, akiknek képzettségbeli hátrányai is csupán e halmozottan hátrányos helyzet egyik jelensége.
Az ő tanulási sikerességük áttételesen társadalmi feszültségek kezelésére alkalmas, mivel életpályamodellek korrekciójára ad lehetőséget, amely saját közösségük arculatának formálására is hatással lehet. E körülmények ismeretében csak a tanulócsoport indulási szintjét figyelembe vevő motivációtól remélhető tényleges eredmény.
A mai irodalomtanítási gyakorlatot — amelyet szaktanácsadói, tanári tapasztalatok igazoltak — két végletes forma jellemzi: az egyik a vizsgára koncentráló, ismereteket megtanító, illetve a vizsgákon ismereteket követelő felnőttoktatási képzési forma, amely egy—egy tankönyvi anyaghoz kötődve korrekt módon igyekszik felkészíteni a tanulót a különböző vizsgakövetelmények teljesítésére.
Reményeink szerint a felnőttoktatásnak mint önálló, sajátos képzési formának növekvő megbecsülését jelzi, hogy a közel jövőben önálló taneszközök, speciális irodalmi lehetőségek érvényesítő tankönyvek segíthetik a mindennapi gyakorlatot, illetve a kevésbé jó körülmények között tanulók felkészülését.
A taneszközökről A fentiek ismeretében célszerű megválasztani tehát a taneszközöket és a tanítási—tanulási módszereket. A felnőttek iskoláiban olyan feladatorientált taneszközökre van szükség, amely sokféle helyi tantervvel kompatibilis. A készülő tankönyv olyan szöveggyűjteménnyel egészül ki, amely jól követi a hozzá tartozó tankönyv koncepcióját, a műfaji sokszínűség jellemzi, s a felnőttkornak megfelelő tematikus válogatás különböző szövegfajtákat kínál elemzésre.
A felnőttoktatás természetének is megfelel az, hogy a szépirodalmi szemelvényekkel vegyesen jelennek meg ismeretterjesztő írások. Ez a kötetszerkezet a kétszintű érettségi követelményei szempontjából — különös irodalmi lehetőségek az írásbeli új követelményeire — is szükséges és elengedhetetlen.

Az új évezred kezdetén a társadalom kulturális sokszínűsége mellett a kulturális javakból való részesedés növekvő egyenlőtlensége részben a párbeszédre való képtelenségből adódik. E tény ismeretében az iskolai képzés alapvető feladata, hogy jól kommunikáljon a képzésben résztvevőkkel, ez a biztosítéka annak, hogy megalapozott értékítéletet, a nemzeti kultúra értékeinek megbecsülését képes legyen közvetíteni.
Ez valójában nem a tanterveken múlik, hanem azon, hogy egy iskola tantestülete hogyan tudja együtt és külön—külön, összehangoltan és egyénítve eljuttatni mindazt az értéket, amit a nemzeti, illetve európai műveltség mind irodalmi lehetőségek humán, mind a természettudományokban, azaz a különböző műveltségterületeken több ezer év alatt megteremtett. A különböző műveltségterületek összehangolása, értékeinek elismerése és felismerése hatékony segítséget adhat a felnőttoktatásban résztvevők irodalmi—humán műveltségének megalapozására és elmélyítésére.
Nagy tapintatot kíván a tanártól. Meglátta, amint Antóniosz atya a testvérekkel tréfálkozott. Erre irodalmi lehetőségek fogta el.
Hasznos tudnivalók, fogadónyilatkozat
Mivel az idős atya meg akarta őt győzni arról, hogy időnként tekintettel kell lenni a testvérek gyengéire is, így szólt: — Tegyél egy nyilat íjadra, és feszítsd meg! És az úgy tett. Akkor ismét azt mondta Antóniosz: — Még jobban feszítsd meg!

Az megfeszítette. Újból így szólt Antóniosz: — Feszítsd meg!
A magyar irodalom tantárgy tanításának lehetőségei az iskolarendszerű felsőoktatásban
Erre azt mondta a vadász: — Ha mértéken felül feszítem meg, eltörik az íj! Az idős atya így szólt: — Így van ez Isten művével is: ha mértéken felül megerőltetjük a testvéreinket, hamar széttörnek. Tehát irodalmi lehetőségek tekintettel kell lennünk gyengeségeinkre is. A tantárgyi program, a tanítás-tanulás tervezése 4.
A tantárgyi programok tervezésekor Az irodalomtanítás tanulási módszereinek megválasztásakor a felnőttoktatásban különösen fontos figyelembe vennünk, hogy a tanulók, a tanulócsoportok irodalmi ismeretei, előképzettségének, olvasottságának, irodalmi lehetőségek tájékozottságának jellemzői erősen különböznek egymástól.

Ezért célszerű a szintre hozó blokk időtartamát rugalmasan kezelni minden iskolatípus és iskolafokozat esetében, valamint az irodalomtanulási technikák megismertetésére, gyakoroltatására hosszabb időt szánni, azaz az indulási szinthez igazítani.
A bevezető témakörök részletező közös irodalmi lehetőségek Az egyes tananyagtípusok közös értelmezése segítheti a tanulókat ismereteik az eddigi iskolai tanulmányaikban és azon kívül szerzett különböző értékű és minőségű műveltségbeli ismereteik rendszerezésében, az önálló tanulásra való felkészülésben, továbbá új motívumokkal gazdagíthatja az irodalmi irodalmi lehetőségek iránti igényüket. A bevezető órák hangulata alapvetően meghatározza az irodalom tanulásához való viszonyt, ezért a kötetlen, oldott beszélgetés kialakítása, a személyes önközlések felerősítése a majdani tanulási-tanítási folyamat meghatározója vélemények a finbetter net bináris opciós platformról. Irodalmi lehetőségek statisztikai adatok alapján Tudjuk, hogy a tanulók többsége a felnőttoktatásban középfokra iratkozik be, részint azért, hogy érettségihez juthasson, részint pedig azért, hogy korábban félbehagyott középfokú tanulmányait folytassa.
A végső cél persze ebben az esetben is ugyanaz, mint az első esetben. Ennek ellenére röviden ki kell térnünk azoknak a tanulóknak az oktatására, akik az alapfokú képzésben vesznek részt. Az alapfokú képzés bevezető szakaszában De az irodalom megszerettetése már ebben a fázisban el kell, hogy kezdődjön.